Jump to content

It's time to ditch Skype and TeamSpeak, join the NLD Discord channel! discord.png https://discord.gg/0WsKGiYeGHJEAI5q

NL-MOD-20

Precision Farming in FS19

Recommended Posts

Zoals al eerder aangegeven ben ik bezig met het testen van de precision farming in FS19.

- Hier even mijn bevindingen tot zover:

Tot op heden de velden geoogst, voorzien van (drijf-)mest en/of kalk.

Beeldschermafdrukken gemaakt voor het volgen van de verbeteringen.
Bij volgende oogst ga ik kijken wat de verbetering van de opbrengst zal zijn.

- Handmatig of automatisch:

Bij handmatig wordt er meer mest of kalk verbruikt en stijgt de waarde ook harder. Bij automatisch wordt er minder product verbruikt of zelfs uitgezet als er al op het veld is aangebracht. De animatie gaat wel verder, dus het strooien van kalk of mest is zichtbaar alleen de teller loopt niet terug.

- Kleurtjes op de map en de waarden op het veld:

Ik zie niet helemaal wat de overeenkomst is met de waarden op het veld (rechters onder) en de kleuren op de map van precision farming in het menu.

Voor Ph zijn de kleuren bijvoorbeeld lichtgroen op de map, terwijl de waarde op het veld perfect of juist zeer slecht is.

Voor de stikstof zijn de waarden na het bemesten op de kaart van donkerrood naar oranje gegaan, toch is er geen verbetering volgens de tabel in het speelscherm.

Wat ik wel heb gemerkt is dat soms bij het uitrijden van drijfmest niet het gehele veld wordt geregistreerd op de map.

De map blijft zijn oorspronkelijke kleur behouden.

Dit gebeurd dan als er van Noord naar Zuid (of andersom) wordt gereden. Oost - West nog niet bemerkt.

Weet niet of dit door de gekozen drijfmestverspreider komt, maar dat zal ik nog eens testen.

Als iemand hier iets zinnigs over kan zeggen of info heeft, dan hoor ik dit graag.

Inmiddels alweer een stapje verder.

Kreeg de stikstofwaarden maar niet goed.

Heb nu het volgende gedaan na het oogsten.

- kalk (voor pH) - drijfmest (voor stikstof) - zaaien van sojabonen / mais / zonnebloemen.

De waarden van de stikstof zijn hierna nog steeds onvoldoende.

Dus nogmaals mest uitgereden en wonderbaarlijk de waarden gaan nu naar een gemiddelde van "goed".

2x mest uitrijden na elkaar gaat niet er moet dus een traject tussen zitten.
Ook de waarde van de pH en stikstof wordt pas goed bepaald na het zaaien.

Ik dacht dat dit voor het zaaien van het product moest worden ingesteld, maar dat komt dus pas na het zaaien.
Het product en de grondsoort bepalen samen de hoeveelheid kalk en stikstof wat nodig is voor de grootste opbrengst.

Nu hoop ik dat na de volgende oogst dat de waarden niet te ver gaan zakken.

Anders moet ik de koeien en varkens tot de laatste druppel uitknijpen.

Bij een geleidelijke afname zou het goed bij te houden zijn.

Zoomen mini map

Wat ik wel een verbetering vind, is dat de "mini map" tijdens het  uitrijden van kalk en mest automatisch inzoomt.

Aangezien ik op een erg grote map speel is dit erg handig.

Voor het zaaien en de onkruidverdelging is dit er (nog) niet, maar dat zou erg handig zijn.

Hopelijk heeft de nieuwe versie deze mogelijkheid wel i.c.m. het inkleuren tijdens het rijden.

Update

Na iedere oogst daalt de waarde van de pH en stikstof met één gekleurd blokje.

Het in één keer verhogen van de stikstofwaarde naar maximaal kan d.m.v. kunstmest.

Dus kunststof is na het zaaien of samen met bijv. de Comdor de snelste manier om maximaal resultaat te bereiken.

Kunstmest kost geld, maar bij de volgende oogsten kan dit door (drijf-)mest.

Dit is gratis en verhoogd de waarden van de stikstof tot maximaal vijf blokjes.

Da's een goeie vraag @Bart ik zal het proberen kort te houden 😀

Zelf ben ik van mening dat het een goeie toevoeging is aan de game.

Je hebt nu een goed overzicht op de map van de conditie van je velden.

Oude manier van spelen (bij mij in realtime)

Eens in de drie keer kalk strooien en (drijf-)mest uitrijden tot het op is.

Velden veraf van de stallen krijgen meestal geen mest, dat duurde mij te lang of de mest was al op.

Iedere veld heeft bij  mij zijn eigen standaard product (lekker makkelijk te onthouden wat waar geplant is).

Nieuwe manier van spelen (automatisch)

Per grondsoort en product zijn de waarden van het veld goed inzichtelijk.
Mest en kalk uitrijden alleen waar nodig is.

Wel is de eerste opstart van goeie waarden wat lastig voor de stikstofwaarden.

Dit is op te vangen door eerst kunstmest te gebruiken.

Kalk uitrijden is geen probleem i.p.v. om de drie keer eerst om de oogst en dan is het gewoon bijhouden.

Er wordt automatisch bepaald hoeveel er nodig is voor het veld.
Dus als je niet veel nodig hebt zal er ook weinig mest of kalk worden verbruikt tijdens het uitrijden.

Ga je over een deel wat al bewerkt is, dan gaat de animatie door, maar wordt er niets uit de aanhanger verbruikt.
Dit is op de oude manier dus gewoon weg en kan je te kort komen.

Verschil productie opbrengst

Bij aanvang van de Precision Farming lagen de waarden op de oude manier tussen de 75 - 100%.

Dit is per product en grondsoort uiteraard verschillend.

Met de nieuwe manier liggen de waarden tussen de 100 - 125%

Dat is een aanzienlijke verbetering van de opbrengst.

Mijn conclusie

Uiteraard speelt iedereen het op zijn eigen manier en dat maakt dit spel ook zo leuk.
Dus kan je zelf bepalen of Precision Farming iets voor je is.

Duidelijke verbetering van de opbrengst, maar je moet het wel bijhouden en controleren.

Dit kost in de opstartfase iets meer tijd dan zonder deze gegevens. 

Het inlezen van de beginwaarden van de velden is ook een tijdrovend (saai) klusje.

Gelukkig hoef je dit maar eenmalig te doen, hierna wordt het gewoon bijgehouden.

De gegevens in het menu zijn duidelijk, maar even wennen hoe het werkt.
Wat ik erg handig vind, is dat het realtime zichtbaar is op de mini map via auto zoom.

Ook is het mogelijk om tijdens de behandeling via de F1-toets met de onderbalk de gegevens te volgen.

Dit zou ik ook graag voor het zaaien en de onkruidbestrijding willen zien.

Real live !!!!

Nu heb ik in het echte leven alleen maar ervaring met de volkstuin cultuur, dus wie ben ik om hierover te oordelen voor een echt bedrijf ???

Heb de John Deer clip bekeken over hoe het in de werkelijk werkt en hoe dit in de game is verwerkt.

Voor een volkstuin zal dit geheid voor hilariteit zorgen bij de overige kneuterboeren.

Wel zie ik met de huidige milieu regels, kosten besparende en productie verhogende aspecten een meerwaarde.

Uiteraard zal het kostenbaten plaatje goed onderzocht moeten worden, maar als er op alle vlakken meer winst wordt behaald dan is dit het proberen waard.

Lastig hierbij zal alle bijkomende dingen zijn die nu niet in de game zijn verwerkt.

Denk hierbij aan de weersomstandigheden, regels van de overheid, wanneer en hoe vaak moet je de grond gaan meten op de waarden voor je eindproduct.

Ben daarom zeer benieuwd of er een echte farmer onder ons is die haar / zijn mening kan geven.

Ik woon hier buitenaf tussen enkele boeren, maar ik heb ze nog nooit grond monsters zien nemen.

op grasvelden is het standaard begin van het jaar injecteren met vloeibare mest ( omdat de gierkelders over volzitten 😀), enkele weken later kunstmest, en dit wordt herhaalt naar elke snee.

ik denk dat dit in de praktijk zo wordt gedaan, dan dure grondmonsters te nemen en te laten onderzoeken.

Hier achter mij op het veld heb ik nog maar een maal een bodemstaal weten nemen, en dat was ivm met de verkoop van een aanpalend huis.    Misschien dat ze in grotere landen de techniek gebruiken maar op de kleinere velden zie ik het nut niet van constant meten,  zoals vermeld in hogere post,   standaard schema van bemesting en daarmee stopt het hier ook

Zal ook wel een beetje afhangen van het bedrijf. Neem aan dat een melkveehouder kijkt of het gras groen genoeg is 😀.

Maar als de productie van je aardappel- of bietenveld (zoals bij ons) een verbetering kan opleveren, dan kan ik wel begrijpen dat dit handig kan zijn.

Voor alle liefhebbers hier de uitleg over de informatie die op het scherm verschijnt.

Bewerking van de velden

Field is de weergave van de grondsoorten zoals na de meting is gedaan.

N2-A is de stikstofwaarde na de meting.

N2-B is de stikstofwaarde na 1x bemesten (groen is waar mest en drijfmest over elkaar heen zijn gegaan.

pH-A is de zuurgraad na de meting.

pH-B is de zuurgraad tijdens het strooien van kalk.

pH-C is de zuurgraad als het hele veld is voorzien van kalk.

Veld informatie

pH mini map is een weergave tijdens het uitrijden van kalk.

N2 mini map is een weergave tijdens het uitrijden van (drijf-)mest.

Met de F1-toets krijg je onderin een schuifbalk die de percentage aangeeft van de verbetering van het veld.

I-1 t/m I-4 zijn de waarden op diverse plaatsen in het veld.

Zoek de verschillen !!!

Heb even wat helpers ingeschakeld om de snelheid erin te houden.

Ik heb gemerkt dat er toch wat verschillen zijn tussen de diverse producten.

Mais is een geval apart:

Na het oogsten van mais gaat de waarde van de stikstof van groen naar rood.
Blijkbaar verbruikt mais veel meer stikstof dan andere producten.

Voor het zaaien is het verstandig om meteen kustmest te gebruiken, omdat de maximale waarde met (drijf-)mest niet kan worden behaald.

Bij overige geteste producten nog niet zo"n grote daling gezien.

Amazon Condor 15001 + kunstmest

Het gelijktijdig inzaaien en bemesten van bijvoorbeeld soja met de Amazon Condor 15001 is niet mogelijk.

Alles wordt keurig ingezaaid, maar de kunstmest doet niets.

Doe ik hetzelfde met hop (speciaal voor mijn map, geen standaard product) dan gaat het weer wel.

Het gehele veld is ingezaaid en het stikstof niveau is groen.

Waardoor dit komt heb ik even geen idee van, maar dit zijn naar mijn idee wat mogelijkheden:

- Instelling mod Amazon Condor 15001

- Precision Farming kent dit product niet

- Instelling van de hop in de map zelf.

- Volgorde van behandeling (eerst kunstmest, dan zaaien) is voor beide producten verschillend.

John Deere DB90 + tank onkruidverdelger

Tijdens het inzaaien van de velden wordt meteen het onkruid aangepakt.

Voor alle door mij geteste producten (soja, mais, zonnebloemen) werkt dit perfect.

MOD Valzelli Cubex 

Dit is een slurry tanker met grote capaciteit en een groot bereik op het veld.

Helaas laat ie het afweten als er gebruik wordt gemaakt van de nozzle.

Op het veld ontstaan niet behandelde vakken, echter kunnen deze hierna niet meer worden behandeld.

Dus die delen staan wel als behandeld op de achtergrond, maar de waarde is niet verhoogd op het veld.

Dit was ook het voorgaand vermelde probleem betreft de noord-zuid behandeling.

Kijk dus goed of de mod wel werkt.

Oogst opbrengst

Het verschil in opbrengst is aanzienlijk hoger.

Als het veld de juiste waarden heeft dan kan je nu veel meer van je veld halen.

Waar voorheen na één ritje de "graantank" vol zit, zal dit nu al halverwege het veld kunnen gebeuren.

Ideale waarden bereikt

De ideale waarden van het veld zullen product afhankelijk dalen.

Als de waarden van de pH of N2 licht zijn gedaald t.o.v. de ideale waarden, heeft behandelen geen zin.

Op de automatische stand rijd de combinatie lekker rond, maar doet niets.

Uiteraard zal dit bij handmatig gewoon worden gedaan, maar dan zal de waarden boven (lees te hoog) de juiste waarde komen.

Hoop jullie weer van nuttige info te hebben voorzien.

Ik zal binnenkort nog wat foto"s van de begin- en eindopbrengst online zetten.