Jump to content
NLD Community

Barakuda luchtbuks.

Jasper

Recommended Posts

Hallo,

Vorig jaar zijn wij verhuisd, bij het huis staan nog wat ouden krotten en was hier vorige week een beetje aan het rond struinen tot ik deze barakuda achter in een hoekje zag staan... Eerst afgespoten met lucht en toen was het volgende leesbaar:

14947697_999367863524605_135605049037552

Heb wat gezocht op google en zo kwam ik er vlot achter dat het een Weihrauch Barakuda 5,6 is. Ook ben ik er achter dat de etherpomp ontbreekt, dit is omdat het van oorsprong een vuurwapen is en dus illegaal is in nederland, het is namelijk de etherpomp die het volgens de Nederlandse wet een vuurwapen maakt. Zonder deze pomp is het een onschuldige cat.4 buks  die zich verder niet onderscheid van een HW35... Ook heb ik gelezen dat hij voor de ware verzamelaar meer waard is als een nieuwe HW35. Dit omdat het een vrij zeldzaam item blijkt tezijn, dus maar de stoute schoenen aan getrokken en wat verder op onderzoek uit gegaan.

Bij het openklappen om te herladen komt hij alleen niet verder als 45 graden en misschien nog minder ver... Verder hoor je als je schiet een zachte doffe klap maar lang niet zo hard als de buks van mijn vader. Ik ga er dus vanuit dat hier iets niet klopt. Ik ga nog uit zoeken waar dit mee te maken heeft want ik ben totaal niet thuis in het gebied van ''wapens'' maar ik ga er van uit dat dit nog boven water komt.

Met in mijn achterhoofd dat dit probleem opgelost zou kunnen worden heb ik hem maar uit elkaar gehaald en gekeken hoe het er aan toe was van binnen. Niks bijzonders te zien, ook geen reden waarom hij niet verder door knikt. Dus dat ga ik maar vragen op een forum over lucht buksen :P.

Wel ben ik alvast begonnen aan het ''restaureren'' ik heb het hout netjes geschuurd en ga ik opnieuw beitsen. De  bedoeling is om het metaal te polijsten. Zodat hij er een beetje uit komt te zien zoals de onderste op deze foto:

BARA11.jpg

Maar voorlopig zijn we daar nog lang niet en hebben we nog een lange weg te gaan :D:

14915328_999367886857936_367855178432033

Het onderste hoekje van het hout is alleen gebroken (zoals op de bovenstaande foto is te zien, ik moet nog even kijken hoe ik dit mooi ga herstellen zodat je hier niks meer van ziet.

14925270_999367913524600_172695204361015

Het metaal alvast roest vrij aan het maken, en aan het kijken waarom die niet wilt knikken...

Vind het zelf leuk om te doen, vooral omdat ik er niks van af weet en dus veel ga leren tijdens dit projectje :). Ik houd jullie op de hoogte via dit topic :D 

Mvg

• Master Moderator

komt nooit goed @Beetle, zijn geen vlakke delen dus zijn center komt nooit goed

hangt er van af hoe los het stuk hangt,  maar zo te zien is het enkel goed gescheurd. Dan heb je wel enige opties.   Je kan altijd proberen met een spanriem errond en zien dat je de scheur dicht kan trekken.  Indien ja, Witte <<< houtlijm ertussen en laten drogen;  geen schuim, geen pu, geen constructielijm.

Lijm goed in de scheur doen, indien nodig met een compressor in de scheur blazen ( wel geen 8b gebruiken ) zodat die goed diep er in zit. Lijmresten op het vlak direct opkuisen en stretchfolie onder de spanriem stoppen zodat deze niet vastgelijmd geraakt.

Je kan ook proberen van hem in het nat te steken zodat het hout weer uitzet en zichzelf dicht, maar dat is een groot risico op permanente verkleuring als je dit gaat afwerken en je hebt niet een paar weken gewacht om te kleuren.

Een derde oplossing is naar een speciaalzaak gaan en een gupa te gaan halen die niet bijkleurt en een paar tinten donkerder is dan de uiteindelijke afwerking dat je gaat zetten.  Zodat je de opening mooi kan dichten zodat je nergens aan blijft hangen bij het hanteren, maar toch nog die structuur van die weerbreuk hebt qua kleur.

En ik weet niet met wat je hem geschuurd hebt, maar ga er nog eens met een 000 staalwol over, en enkel wrijven in de richting van het hout. 

----

voor je knik probleem, laat het eens weken in echte cola,   zeker geen wd40 gebruiken om los te krijgen, die gaat er voor zorgen dat het vuil dat er tussenzit nog meer opgehoopt geraakt nadat de wd40 is opgedroogd. 

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.