Jump to content
NLD Community

Kalvermotie

Recommended Posts

Misschien dat sommigen van jullie gehoord hebben over de 'kalvermotie' van Marianne Thieme (Partij Voor De Dieren.

De motie houd in dat de tweede kamer gaat bespreken of er een wet moet komen om het kalf (verplicht) voor een bepaalde tijd bij de koe te houden.

In praktijk is dit niet mogelijk, enkele argumenten tegen de motie zijn hieronder te vinden.

Uiteraard is het mogelijk in dit topic over het onderwerp te discussiëren, houd het alstublieft wel netjes.

Het zou gerespecteerd worden de vergelijking 'koe = mens' niet te maken, dezen zijn niet te vergelijken.

Voor;

Spoiler
  • Een kalf van een koe scheiden is zielig
  • Een kalf heeft een 'beter' leven als het bij de koe blijft en is 'gezonder' (gebaseerd op meningen)
  • Het gaat hier vooral om verandering van bedrijfsvoering en niet zo zeer over kalveren. - Marianne Thieme
  •  

Tegen;

Spoiler
  • Als het kalf voor langere tijd bij de koe wordt gehouden bouwen de dieren een band op, het uiteindelijke afscheid is daardoor nog zwaarder.
  • In het wild laat een koe het kalf in de bosjes achter en begint te grazen, de koe zal alleen omkijken naar het kalf tegen de tijd dat het kalf gevoederd wordt.
  • Het toedienen van biest is essentieel voor kalveren, kalveren worden zonder afweerstoffen ter wereld gebracht, de afweerstoffen in biest helpen het kalf de eerst paar dagen door te komen.
  • Doordat je de koe van het kalf scheid (en biest uit een speenemmer toedient) heb je meer controle over de voedingsopname van het kalf.
  • Veel boeren halen de koe bij het kalf weg (de koe wordt dan gemolken) en ondertussen wordt het kalf in een eenling-box gebracht. (Als het kalf bij de koe weg wordt gehaald is dit voor de koe 'dramatischer'.
  • Ondanks de afweerstoffen in biest is de kans op ziekte overdracht groter in het strohok waar de koe kalft (bevalt). Er zal minder kans op ziekteoverdracht zijn als het kalf rechtstreekst naar een eenling-box wordt gebracht
  • Een koe is in een enkel geval zo lomp om op het kalf te gaan liggen, de gevolgen zijn duidelijk.
  •  

Vandaag (15-3-2016) voeren ruim 200 boerinnen een publieksvriendelijke actie op het binnenhof in Den Haag onder de titel '#kalverliefde'

Gerelateerde berichten;

The Milk Story

Telegraaf

prikkebord

boerderij.nl

Nieuwe oogst

Nieuwe Oogst - Dierenbescherming wil werkgroep kalf bij koe

#kalverliefde

Toevoegingen aan dit bericht graag via een persoonlijk bericht doorgeven

Ik ben ook tegen, omdat ik weet wat de gevolgen zijn. 

Maar bij voor zijn het er wel heel weinig, want hoe ging dit heel heel vroeger?

(Vaak liep het kalf zelf weg, maar moeten wij het kalf dan die vrijheid geven?) 

Tevens zou je verwachten dat de politiek wel iets moet weten over de sector waar hun de regels over moeten maken.. 

Politici en hun hele achterban zijn een soort van aliens (engels woord wat "vreemdeling" betekent) ze zijn amper verbonden met de samenleving. Waarom? Omdat alles van achter een bureautje wordt bedacht... De afgelopen 5 jaar hebben bijna alle staatsecretarissen en politici er een potje van gemaakt. Je kan ze vergelijken met mensen die mods bewerken en dan hun naam er als enige onder zetten omdat ze simpelweg 'kikken' op het feit dat ze een 'bijdrage' hebben 'geleverd'. Wat in de werkelijkheid helemaal niet waar is omdat ze het nu min of meer verpest hebben... En dan begint het hele proces weer opnieuw, terug draaien kan al niet meer dus moet er nog meer worden gesleuteld worden aan de nieuwe wet/regel. De Nederlamdse bevolking wordt dus elke keer weer bedondert...

(Dit klinkt misschien heel behoudend, maar ik ben best wel progressief haha.)

Ik weet niet of ik voor of tegen ben, ik denk dat als je het anders aanpakt en het kalf bij de moeder laat en hier de behandeling verandert het best nog wel eens voordelig kan worden voor de boeren. Maar dit moet eerst maar eens onderzocht worden, een wet gaat me nu te ver.

Voor mij persoonlijk is er in deze zaak geen "voor" of "tegen", persoonlijk vind ik dat de veehouder zelf zou mogen uitmaken hoe hij zijn dieren beheert. 
Vaak is er inderdaad het probleem dat jongere koeien hun kalf perongeluk verstikken (uit ervaring geleerd helaas), maar dit geldt dan ook weer niet voor alle koeien of voor alle koeiensoorten. Liever had ik dit soort regels op Europees vlak gezien, om de eerlijke concurrentie met onze buurlanden te behouden. 

"Tevens zou je verwachten dat de politiek wel iets moet weten over de sector waar hun de regels over moeten maken.." - InterFan

Deze mensen worden ook maar geadviseerd door hun raadgevers en staan vaak onder enorme druk door organisaties als Wakker Dier of Gaia, politici doen in mijn ogen alleen maar wat zei denken wat goed is, op basis van de verslagen van hun raadgevers. hun valt echt weinig tot niks te verwijten. 

Persoonlijk ben ik tegen, uiteraard zegt dat niets over dat de veehouder daar wel of niet over mag beslissen.

De argumenten kunnen op verzoek gewijzigd worden.

Op dit moment heb ik (ook op internet) te weinig voor-argumenten gevonden om van mening te veranderen.

Om zo'n wet succesvol te laten verlopen zouden nieuwe stallen moeten worden gebouwd.

Ik denk dat vrijloopstallen hier een goed voorbeeld van zijn.

Het kalf bij de koe laten bemoeilijkt wel het weiden, kalveren vertonen nog geen 'kudde gedrag'.

Ook zal het lastig worden met schrikdraad, een kalf zou eronderdoor kunnen lopen of verstrikt kunnen raken.

Uiteraard zou je een tweede draad op lagere hoogte kunnen spannen.

Ook is er in de melkveehouderij de afgelopen jaren veel veranderd.

Ik denk dat dit dan ook meer plannen voor de toekomst zijn en je het moet zien als een versterkte vorm van biologisch.

En dan heb je nog de vraagstukken; wat te doen met de stieren? en; Hoe ga je melken met kalveren in de stal/wei?

2 uur geleden zei inter fan:

Maar bij voor zijn het er wel heel weinig, want hoe ging dit heel heel vroeger?

(Vaak liep het kalf zelf weg, maar moeten wij het kalf dan die vrijheid geven?) 

Hierover zou je even op de link van The Milk Story moeten klikken.

42 minuten geleden zei DeerePowers:

"Tevens zou je verwachten dat de politiek wel iets moet weten over de sector waar hun de regels over moeten maken.." - InterFan

Deze mensen worden ook maar geadviseerd door hun raadgevers en staan vaak onder enorme druk door organisaties als Wakker Dier of Gaia, politici doen in mijn ogen alleen maar wat zei denken wat goed is, op basis van de verslagen van hun raadgevers. hun valt echt weinig tot niks te verwijten

Daar licht voor mij dus juist de maas, als je een adviseur hebt prima maar kijk ook zelf eens om het hoekje om zeker te zijn van je zaak. 

Wakker dier zal ze best onder druk zetten, maar voordat je je daardoor zou moeten laten ompraten moet er bewijs worden geleverd door onafhankelijke mensen. 

Anders is het hetzelfde als zeggen dat iemand opgesloten moet worden omdat je diegene niet mag.. 

Citaat

Hierover zou je even op de link van The Milk Story moeten klikken

Hele artikel heb ik al gelezen, dat het kalf gaat schuilen in de bosjes. 

ik ben het met DeerePowers eens want ik vind dat elke veehouder dit zelf moet kunnen bepalen. Wij hebben vleesvee en wij laten het kalf tot een bepaalde leeftijd erbij en zetten hem daarna samen met andere kalveren in de kalverstal. Omdat ik geen ervaring heb met melkvee en daarom ben ik ook van mening dat iedere boer dit zelf moet uitpuzzelen want wij hebben ook vaker koeien die niet omkijken naar het kalf of hem niet laten drinken of zelfs dood stoten, maar ook weer koeien die er super voor zorgen.

In het begin zitten de kalveren namelijk alleen met de koe paar dagen en daarna gaat de koe gewoon terug bij de rest met het kalf en dan hebben we een buis in de hoek van de stal waar de koeien niet kunnen komen zodat de kalveren daar rustig kunnen liggen

maar nogmaals dit gaat vooral om melkvee en daar weet ik niet zoveel van maar als het kalf erbij blijft kan je niet melken dus minder winst per koe en daar komen alle regels tegewoordig op neer je mag maar 25 dus meer arbeid uren minder werk verricht krijgen daar verdien je dus geen zak mee net zoals je scherpe punten moet afschermen zie jij jezelf al een frame aan de cultivator monteren? of mensen die denken dat je als boer bij elke keer dat je het veld je trekker weer poetst tot die glimt 

ik zie het zo we zijn een vrij land maar voor alles is een regel

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.