Spring naar inhoud
NLD Community

Join the NLD Discord channel! discord.png https://discord.gg/0WsKGiYeGHJEAI5q
Breaking News: NLD Community maakt een doorstart!

.obj aanpassen

Aanbevolen Bericht

Beste,

Ik weet niet goed hoe je een bestand zijn texturen terug geeft.

Ik kan het wel maar toch denk ik dat ik iets fout doe.

Ik denk dat het fout gaat vanaf het exporten in blender.

Wil iemand mss eens een video maken hoe jullie dat doen?

(Je moet niet speciaal iets doen hoor, als je toevallig iets wil aanpassen in blender)

Het gaat dan bv. om een gps van het dak halen.

Ik apprecieer dit hard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 35
  • Created
  • Laatste antwoord
  • Master Moderator

er zijn 2 manieren  om dat te doen,   welke je gaat nemen gaat afhangen van wat je aan het doen bent 

(   nieuw object met bestaand materiaalnaam / nieuw object met nieuw materiaalnaam )

beide stappen =

- object een herkenbare naam geven

- in blender een materiaal aan toekennen, liefst met een makkelijk te herkennen naam  (niet xxx0005 of zo )

1 )

Object exporteren, in de i3d zetten en opslaan

.i3d in een teksteditor openen, zoeken achter het originele object ( daarvoor dienen de namen ;) ) , materiaalnummer kopieren

Dan zoeken achter het nieuwe object en het materiaalnummer vervangen.

Opslaan , in GE een nieuw bestand nemen en dan de i3d weer openen ( enige manier om de materiaallijst volledig terug in te lezen, refresh helpt niet )

2)  is een mengeling om de 'huidige' tekortkomingen en andere functies van de exporter op te vangen

* in blender ( enkel met blender render materialen werken,  cycles materialen gaan niet )

* texturen toevoegen,   de eerste zet je als diffuse, het tweede als normal ( voor selectie van type ga je naar beneden moeten scrollen en aanduiden),  
  emissive / specular worden niet toegevoegd en VERSCHILLEND toegepast in blender , vooral de specular

* en dan is het eigenlijk hetzelfde verhaal als in stap 1,  maar omdat dit een NIEUW en UNIEK materiaal is ga je de ingame knoppen kunnen gebruiken zonder dat de rest van het i3d bestand naar de **** gaat.  Of je kan ook gewoon in een texteditor wat knip en plakwerk doen in de materiaalDEFINITIE  en handmatig wat files toepassen

Een mp4 heb je daarvoor niet nodig ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Texturen kun je op verschillende manieren weer toevoegen. Ik weet niet met welk programma('s) jij werkt maar het kan sowieso in Giants Editor.

Dit doe je in het kopje "Material editing":

op9zed.jpg

Als je dat hebt selecteer je het object waar je de textuur op wilt hebben. Je klikt dan in material editing bij diffuse texture op de 3 puntjes. Je krijgt dan en pop-up schermpje te zien waar de eventuele textuur word weer gegeven (in jou geval de kleur van het object) daar klik je ook op de 3 puntjes dan opent het de windows verkenner waar je de textuur kunt selecteren en voila hij zit er op ;). Het zelfde doe je bij de specular textuur. De normal textuur wil meestal niet goed in GE hier word geadviseerd dit in blender toe te voegen maar hier kom ik later evt. nog even op terug.

ortu95.jpg

Als je de specular textuur hebt toegevoegt zal je zien dat hij de kleur van de specular aan neemt. Je moet nog even de "vehicleshader.xml" toevoegen. Dit doe je door weer onder het kopje material editing een beetje naar beneden te scrollen. Dan zie je "Custom shader" staan, deze sectie vouw je uit en dan klik je bij shader source op het witte papiertje met het gele sterretje, windows verkenner word weer geopend en je kunt de shader selecteren ;)

2evc951.jpg

De normal toevoegen gebeurt meestal in blender en daarvoor wil ik je graag door linken naar dit filmpje:

https://www.dropbox.com/s/36idh6umyf4uj4z/tut_fs15_textures.mp4?dl=0

Credits van het filmpje gaan naar @JD7530-Chris.

Ik zie dat @fa285634 en ik tegelijk bezig waren maar misschien heb je aan beiden uitwerkingen wat ;)

Mvg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Jasper:

De normal toevoegen gebeurt meestal in blender en daarvoor wil ik je graag door linken naar dit filmpje:

https://www.dropbox.com/s/36idh6umyf4uj4z/tut_fs15_textures.mp4?dl=0

Ik zie Chris nergens een normal toevoegen :/

1 minuut later toegevoegd
5 uur geleden zei fa285634:

Een mp4 heb je daarvoor niet nodig ;)

Ja dit is mss waar, maar nu lukt het me nog altijd niet :/ 

En bij een video zie je alles.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Master Moderator

@focquaert123,

een normal is een bestand dat toelaat om  details van een hooggedetailleerde mesh op een lage mesh te tonen,  deze wordt gegenereerd uit 2 modellen, in de video wordt enkel een low-poly getoond ( meeste maken zelfs geen normal type bestand voor hun modellen maar blijven low poly ),  Als je toch een wilt toevoegen,  toevoegen als textuur en in plaats van als diffuse, aanduiden als normal :

jWbuY1r.png

enne inderdaad op een video zie je veel, maar niet alles,  zoals toetsaanslagen ;)     en je neemt ook direct de fouten over dat in die bepaalde video staan, zoals slechte uv-map gewoonten ( geen seams,  werken zonder modifiers [waarom een heel object ontwerpen als je maar de helft moet doen ], en verdere ;) )

de snelste manier om een object zijn origineel materiaal terug te geven is en blijft de simpele tekst editor

hITSAOI.png

derde knopje tussen  Edit en Create  - Werkt dit niet heb je je preferences niet ingesteld ;)

dan is het gewoon een kwestie van ctrl-f -> naam typen,   ctrl-c op materiaalnummer,   ctrl-f op nieuwe object naam en materiaalnummer vervangen . Dan tekst opslaan, i3d uitladen en terug inladen en het wordt toegepast.

Dan staat het originele materiaal terug in minder dan 30 seconden tijd ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

• Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

By using this site, you agree to our Gebruiksvoorwaarden.