Spring naar inhoud
NLD Community

Join the NLD Discord channel! discord.png https://discord.gg/0WsKGiYeGHJEAI5q
Breaking News: NLD Community maakt een doorstart!

.obj aanpassen


Aanbevolen Bericht

  • Antwoorden 35
  • Created
  • Laatste antwoord
  • Master Moderator

instellingen van de software,  zoiets staat tegenwoordig in de meeste programma's.    Belangrijkste dat je gaat gebruiken is het externe tekst editor's path    ( locatie )  en de schaal , in viewport staan ook nog enkele handige instellingen, maar daar blijf je best af als je niet weet wat wat is.

 

( Ook een handige is de log locatie, ingeval je mod ineens niet meer laad en de editor chrash zodat je de console niet kan lezen ), dan hoef je niet naar je verborgen systeemlocatie's te gaan om een foutmelding te lezen )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spoiler

<Materials>
    <Material name="Puma_mat" materialId="23" ambientColor="1 1 1" cosPower="50" specularColor="1 1 1" customShaderId="5">
      <Texture fileId="1"/>
      <Normalmap fileId="2"/>
      <Glossmap fileId="3"/>
      <Reflectionmap fileId="4" wrap="false" lodDistanceScaling="0.5" viewDistanceScaling="0.5" type="cube" scaling="1" refractiveIndex="1" bumpScale="0.1" shapesObjectMask="4294967295" lightsObjectMask="4294967295"/>
      <CustomParameter name="RDT" value="1 1 30 30"/>
    </Material>
  </Materials>

Dit is van de oude.

 

 

En nu moet ik dit vervangen met de Nieuwe?

0 minuten later toegevoegd
Spoiler

<Scene>
    <Shape shapeId="1" name="Case_roof" translation="0 -0.005 0.01" nodeId="344" materialIds="23" castsShadows="true" receiveShadows="true"/>
  </Scene>

 

En dit ook?

1 minuut later toegevoegd

Wat heb ik al gedaan: nieuw bestand en text editor geopend

                                   Oud bestand en text editor geopend

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Master Moderator

ben je al iets verkeerd bezig ;)

 

wat je moet doen is dit =

 

originele mod openen,  IMPORT gebruiken en het nieuwe stuk in de mod laden. Dan moet je naargelang wat het is enkel wijzigingen doen zoals bv het object knippen met ctrl-x en op de correcte locatie in de mod invoegen ( zodat het onderdeel van de mod is, niet een extra ) +  eventueel Rigid Body  AFZETTEN , blender zet deze standaard op  ( mag blijven opstaan als het een collision object is natuurlijk ).   

 

Dan sla je op en edit je de i3d in de teksteditor.

 

Op die manier staat het origneel materiaal al volledig in de mod geladen en hoef je enkel het nummer te vervangen

voorbeeld na invoegen in de mod ( getypte verandering, materiaalnummer is enorm overdreven om zichtbaar te zetten )

Spoiler

 <TransformGroup name="visuals" nodeId="703">
        <Shape shapeId="27" name="man_vis" nodeId="704" materialIds="37" castsShadows="true" receiveShadows="true">
          <Shape shapeId="28" name="Fanfare" translation="1.08415 3.18182 1.74101" rotation="-1.03076 -0.936818 -72.3671" scale="0.7 0.7 0.7" nodeId="705" materialIds="47" castsShadows="true" receiveShadows="true"/>
          <TransformGroup name="nld" translation="0 1.54217 1.63312" rotation="2.21073 -0 0" nodeId="706">
            <Shape shapeId="29" name="werklamp" translation="-0.729869 1.801 0.992972" rotation="0 -1.19144 0" scale="0.8 0.8 0.8" nodeId="707" materialIds="52" castsShadows="true" receiveShadows="true">
              <Shape shapeId="30" name="vis" translation="0 0.028481 -0.000148254" rotation="10.6345 -2.13443e-07 -2.02961e-13" nodeId="708" materialIds="52" castsShadows="true" receiveShadows="true">
                <TransformGroup name="coronas" nodeId="709"/>
              </Shape>
            </Shape>
            <Shape shapeId="29" name="werklamp" translation="-0.252925 1.801 1.00252" rotation="0 -0.85309 0" scale="0.8 0.8 0.8" nodeId="710" materialIds="52" castsShadows="true" receiveShadows="true">
              <Shape shapeId="30" name="vis" translation="0 0.028481 -0.000148254" rotation="10.6345 -2.13443e-07 -2.02961e-13" nodeId="711" materialIds="52" castsShadows="true" receiveShadows="true"/>
            </Shape>
            <Shape shapeId="29" name="werklamp" translation="0.258505 1.80883 0.999081" rotation="0 0.304951 0" scale="0.8 0.8 0.8" nodeId="712" materialIds="52" castsShadows="true" receiveShadows="true">
              <Shape shapeId="30" name="vis" translation="0 0.028481 -0.000148254" rotation="10.6345 -2.13443e-07 -2.02961e-13" nodeId="713" materialIds="52" castsShadows="true" receiveShadows="true"/>
            </Shape>
            <Shape shapeId="29" name="werklamp" translation="0.728956 1.80883 0.992961" rotation="0 -0.279294 0" scale="0.8 0.8 0.8" nodeId="714" materialIds="52" castsShadows="true" receiveShadows="true">
            <Shape shapeId="30" name="vis" translation="0 0.028481 -0.000148254" rotation="10.6345 -2.13443e-07 -2.02961e-13" nodeId="715" materialIds="52" castsShadows="true" receiveShadows="true"/>
			
			<Shape shapeId="30" name="NIEUW_OBJECT" translation="0 0.028481 -0.000148254" rotation="10.6345 -2.13443e-07 -2.02961e-13" nodeId="715" materialIds="1500000000" castsShadows="true" receiveShadows="true" static="true" />
			
			
            </Shape>
          </TransformGroup>

 

 

wat je dan doet is dit =

 

<Shape shapeId="30" name="Object_met_naam_X" translation="0 0.028481 -0.000148254" rotation="10.6345 -2.13443e-07 -2.02961e-13" nodeId="715" materialIds="37" castsShadows="false" receiveShadows="true" />

 

hier heb ik enkele dingen direct veranderd , hoeft niet, het belangrijkste is dat ik het materiaalnummer van 15e8  naar nummer 37 heb gewijzigd, welke hetzelde is als object man_vis  in dit voorbeeld

 

( andere wijzigingen dat ik heb gedaan is de naam veranderd naar Object_met_naam_X    en  rigid body afgezet met << static="true" >>  uit de tekstlijn te halen en schaduwwerpen afgezet  --- dit hoef je niet bij ieder object te doen, zijn maar enkele voorbeelden van hoe je snel iets kan wijzigen zonder 500 keer te klikken in GE ;) )

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spoiler

<TransformGroup name="transform" nodeId="337">
        <Shape shapeId="67" name="Case_roof" static="true" nodeId="404" materialIds="401" castsShadows="true" receiveShadows="true"/>
        <Shape shapeId="68" name="Case_roof" translation="0 -0.005 0.01" nodeId="344" materialIds="23" castsShadows="true" receiveShadows="true"/>
    </TransformGroup>

De bovenste is de oude en de onderste de nieuwe

 

Moet ik nu alleen 'nodeId=...' veranderen (dus 404 bij de nieuwe zetten) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Master Moderator

nee als je dat gaat doen is je i3d kapot.      MaterialID="23"  naar MaterialID="401"  wijzigen,   dan opslaan en in GE wissen, laat GE heel de mod hertellen

 

kijk ook nog eens goed, aan de i3d details te zien is het bovenste het nieuwe want static staat nog op ;)     is dit het oude, moet rigid body ook nog afgezet worden of je gaat met een enorme hoeveelheid aan waarschuwingen komen te zitten en je mod gaat in stukken blijven hangen op de spawnlocatie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Master Moderator

ja zal nog wat oefenen worden,  moest het niet direct lukken, Zip alles  en geef een link ;)   dan kun je sneller verder en het daarna rustig nog enkele keren proberen tot je het trucje vast hebt.    Heb je ook nadat je in de teksteditor hebt opgeslagen, direct een nieuwe i3d genomen en dan deze mod terug herladen ?  Anders doet hij namelijk absoluut niets ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

By using this site, you agree to our Gebruiksvoorwaarden.