Spring naar inhoud
NLD Community

Join the NLD Discord channel! discord.png https://discord.gg/0WsKGiYeGHJEAI5q
Breaking News: NLD Community maakt een doorstart!

Edit prulletjes


Aanbevolen Bericht

  • Antwoorden 28
  • Created
  • Laatste antwoord
  • Master Moderator

@Jamie , een textuur is eigenlijk gewoon een inkleuring van de vlakjes dat er getekend zijn,    zodat het object de kleur aanneemt hoe je het wilt,  ipv het hele object in 1 specifieke kleur.

 

En deze inkleuring wordt eigenlijk gebaseerd op zulke bestanden ( eenvoudig uit te lezen als het getekende objecten zijn ) =

 

ZcX02sn.png

zoiets noemen ze een Uv map en als je die inkleurt kan je delen van een object perfect inkleuren = 

 

voorbeeld gebaseerd op deze uv map =

 

54RsrL1.png

 

 

resultaat =

 

TJNOJpu.png

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Jamie:

alleen maar de kleur?

 

Niet helemaal,

 

De diffuse textuur is inderdaad alleen de kleur. In de diffuse textures kun je aanpassen wat je wilt, deze gebruik je dus inderdaad ook om de kleur/opdruk van je mod te veranderen.

 

Dan heb je nog de specular textuur en de normal textuur. De specular textuur is die met groen/blauw/rood kleuren, de groene kleur in de specular textuur zorgt voor schaduw (ambient occlusion ofwel AO), de blauwe kleur zorgt voor de dirt op je mod en de rode kleur is voor de glans. Voor het skinnen hoef je hier vaak niks aan te veranderen.

 

Als laatste heb je dus nog de normal textuur (de blauw achtige), hiermee kun je nog extra vorm geven aan je model (om poly's te besparen) denk aan kleine gaatjes, bultjes, rondingen. als je dat allemaal in je model moet verwerken word het model veel zwaarder. Dus eigenlijk is het vlak maar door de normal textuur lijkt het alsof er een kuiltje in het model zit, eigenlijk een soort gezichts bedrog :D Ook in deze textuur hoef je eigenlijk niks aan te passen bij het skinnen.

 

De uv map waar hier boven over gesproken word is zegmaar waar de onderdelen in de textuur komen. Dus in de uv map kun je bepalen waar jij je motorkap zegmaar wilt hebben in de textuur.

 

Ik hoop dat ik je hiermee wat meer kennis heb bij gebracht, mocht je nog vragen hebben kun je deze natuurlijk altijd nog stellen ;)

 

Mvg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


×
×
  • Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

By using this site, you agree to our Gebruiksvoorwaarden.