Spring naar inhoud
NLD Community

Join the NLD Discord channel! discord.png https://discord.gg/0WsKGiYeGHJEAI5q
Breaking News: NLD Community maakt een doorstart!

[Tutorial] Animal nav meshes aanpassen

mm71

Aanbevolen Bericht

Navigation meshes voor dieren wijzigen:

Mijn probleem begon met een mooi beekje, dwars door de schapen en varkensweide. En dus natte schapen en varkens. Irritatiepuntje dus, maar ik had alleen nog maar nav meshes compleet verplaatst, geen idee hoe je de boel aan kon passen. Ook Google gaf me hier weinig duidelijkheid over.

Na een tip op het forum van Richard bleek er een makkelijker manier te zijn. En die is zo makkelijk dat mij het zelfs lukte. Mocht jij ook de nav meshes op de map willen aanpassen zonder ze te verplaatsen dan volgt hieronder een stap voor stap uitleg.

Belangrijk is om de codes bij de hand te hebben die je later in dit verhaal nodig gaat hebben, die zijn hier te vinden.

En voor je gaat beginnen, maak ergens een backup van de map die je gaat wijzigen op die manier heb je altijd iets om op terug te vallen (spreek uit ervaring :P )

Stap 1:

We gaan in dit verhaal aan de slag met mijn schapenwei, zoals je ziet, beek dwars door de navmesh.

1egql5.png

Stap 2: 

We beginnen door boven in de toolbalk de knop terrain info layer paint mode te selecteren (met het blauwe uitroepteken).

(mocht je de navmesh nog niet zien, dan even op view --> show --> navigation meshes klikken).

29iomt.png

Stap 3:

Selecteer in de scenegraph nu de mesh die je aan wil passen en klik bij Info Layer Painting het juiste channel aan, we gaan met schapen aan de slag, dus kiezen we channel 1.

Zoals je ziet is er een kleurverschil tussen schapen nav mesh en de varkens nav mesh rechts daarvan, dat is nog een extra aanwijzing welke mesh je aan het wijzigen bent

5cbqnz.png

Stap 4:

Schilderen maar, niets anders dan bijvoorbeeld grondtexturen of gras op de map aanbrengen. Wit is de nieuwe mesh het lichtblauwe de oude, zoals je ziet schilder ik om de bomen heen, op die manier kan het vee niet door de bomen heen wandelen. Doe dit ook voor andere dingen waar je wilt dat ze niet door heen lopen of in mijn geval gebieden waar je niet wilt dat het vee komt, zoals water.

67gryd.png

Stap 5:

Nu komt het gedeelte waar je het meeste bij moet opletten. 

Klik op create --> navigation mesh, er komt nu een schermpje tevoorschijn waar je een aantal dingen moet wijzigen. Wat je moet wijzigen is geheel afhankelijk van de diersoort. Zie daarvoor deze link.

De dingen die je moet wijzigen staan naast de rode pijltjes. 

Bij zowel Shape Build Mask en Culling Info Layer Channels staan van alles aangevinkt, klik op clear en vink alleen het vakje met cijfer aan wat je nodig hebt.

menudnqre.png

Als je dat gedaan hebt klik je op Recreate knop onderaan en je animal mesh is nu aangepast. 

En in mijn geval had het dit als resultaat. Een mooie schapenwei met droge schapen.

8b0qut.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

• Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

By using this site, you agree to our Gebruiksvoorwaarden.