Spring naar inhoud
NLD Community

Join the NLD Discord channel! discord.png https://discord.gg/0WsKGiYeGHJEAI5q
Breaking News: NLD Community maakt een doorstart!

Claessens

DeerePowers

Aanbevolen Bericht

Voorgrondinformatie;

Agrarisch loonbedrijf Claessens (Luhnunternehmen Claessens) is een loonbedrijf actief in de grensstreek van Zuid-Limburg, met een vestiging in Susteren (NL), en een vestiging in Tuddern (DE). Het bedrijf werd opgericht door 'Nand' Claessens eind jaren 50, toen de landbouw in de streek begon te ontwikkelen en er nood kwam aan transporteurs en loonwerkers. Hier speelde Nand al snel een grote rol in, waardoor na een 5-tal jaar het bedrijf al 3 voltijdse werknemers telde. Uit het huwelijk van Nand kwamen er al snel kinderen en toen de oudste de leeftijd van 12 bereikte, sloeg de lokale economie sterk terug. Het destijds 7 koppen tellende bedrijf kreeg het ook zwaar te verduren, waarna 4 personen moesten afvloeien, weer terug naar de basis van 3 personen. Weer wat jaren vlogen voorbij, tot we op het volgende noemswaardig punt aankomen. Er werd een nieuw gewas gelanceerd in de streek, maïs genaamd. Nand zag hier een een sterke mogelijkheid in en twijfelde niet; dit "wondergewas" zou het bedrijf groot maken. Met een 2 rijer begonnen we voor meerdere bedrijven jaarlijks mais te hakselen. Er werd ingezet op efficiëntie, kwaliteit en duurzaamheid. Er kwamen Monosem's op het bedrijf waarmee een uitmuntend zaaibed kon worden aangelegd. Het ging het bedrijf voor de wind, vele innovaties maakten hun intrede. Het bedrijf bleef inzetten op duurzame gewassen, met name de akkerbouw werd steeds breder. Vandaag de dag staan we voor grote uitdagingen, zo worden we opgejaagd door de gemeente Sittard-Geleen, werden we vorig jaar genoemd in meerdere milieudelicten wat voor heel wat negatieve publiciteit zorgde, en hebben we een monsterboete af te lossen voor het uitbranden van onze voormalige Claas Lexion 550, die in het dorpscentrum van Tuddern vlam vatte en daarbij heel wat problemen veroorzaakte. Benieuwd hoe deze problematiek zal evolueren? Volg dan zeker regelmatig dit fotoboekje :) 

Update;

Vandaag ben ik zelf, Sven, de kleinzoon van Nand, op pad gegaan met de TM die ZTA mechanisatie beschikbaar heeft gesteld terwijl de 7810 in hun werkplaatsen te wachten staat op een nieuwe distributielijn. Op de dagplanning stond het schijfeggen van 7 hectare bouwland, wat toebehoort aan Theo Müller, een biogashouder in Geilenkirchen. Theo zelf was vandaag niet aanwezig, die lag waarschijnlijk 'de oude jeugdvriendin' waar hij altijd zo graag over praat weer te believeren :D 

Dus maakte ik vanochtend nog even een praatje met Jan, die maakte zijn dagelijkse wandeling over de heuvels heen. Jan is een voormalig werknemer van ons en woont in het dorp, waar hij nu geniet van zijn pensioen, vrouw & kleinkinderen, 't leven kan schön zijn wa. :P Snel even een plaatje geschoten, Jan de hand geschud en weer verder gereden.

xFreDQy.jpg

Aangekomen, uitgeklapt, en gas gegeven. De monteurs van Volkswagen zouden jaloers zijn geworden wanneer ze het vermogen van de TM hadden gezien op de relatief zachte bodem. Perceel 1 van de 4, goed voor 2.41 hectare.

yz4G1Q7.jpg

Verder heb ik helaas geen fotos meer gemaakt, wou vanavond toch op tijd thuiskomen voor de zaterdagsavondfëst. Op het allerlaatste perceel, waar rogge had gestaan, ook nog even met de schijven doorheen gejaagd :)

QF8I1sl.jpg

En hier sluit ik deze allereerste update dan ook af! :) Was het wat? Tips/kritiek/meningen/vragen/opmerkingen, alles mag je kwijt in een reactie hieronder, graag zelfs :P 

Tot de volgende update! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 32
  • Created
  • Laatste antwoord
  • 1 month later...
Spoiler

Intussen is het alweer een hele tijd geleden dat ik dit topic aanmaakte, en wil ik me bij deze dan ook excuseren voor de inactiviteit :P Ik ben zowel op school als op professioneel vlak bezig met een hoop grote projecten, dus heel veel fs is er voorlopig niet meer :thinking:

Vandaag wil ik jullie onze nieuwe aankoop voorstellen; een jong gebruikte Fendt vario 936 S4! Hoewel deze machine pas midden 2015 van de band afrolde is hij nu al toe aan zijn 2de eigenaar. Oorspronkelijk stond de bestelling bij Fendt op naam van Keeken Agro gmbH, maar na 65 werkuren gemaakt te hebben besloten deze kerels toch om een JD 8R aan te schaffen. Geen probleem, op deze manier goedkoper speelgoed voor ons :D Onze eigen 936 hebben we verkocht aan LMB Van den Bos, welke ons ook op het spoor naar deze S4 gezet heeft. De vaste chauffeur is Danny geworden, aanvankelijk was er een discussie maar kreeg Redmer de vervaet toegewezen. Als iemand nog een leuke trekker van rond de 140 pk kan aanbieden, contacteer me rustig, ik ben namelijk aan het denken om toch nog een kleine uitbreiding aan te schaffen om onze 5 trekkers toch een beetje te ontrichten aan het mindere werk zoals dumperen en containers rijden. Alvast bedankt voor het meedenken, en tot de volgende update! (deze zal wel meer fotos als tekst bevatten :P)

yLibBS0.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn we weer :P 

Vandaag stel ik jullie de gerenoveerde locatie in Susteren, waar het ooit allemaal begon. De kapschuur is opnieuw gestut en hier en daar ondersteund, zodat deze weer 50 jaar meekan. Daarnaast hebben we de kap een 70tal centimeter opgetild zodat s' avonds de dieplader ook geladen droog kan staan :) 

Het aanzicht vanaf de Rubensstraat

yuv58wc.jpg

Verschillende machines opgesteld om te laten zien hoe functioneel de kleine oppervlakte toch is

VK3hRHK.jpg

Het waardevolle aan deze locatie is dat we grenzen aan onze vaste dealer en deze dus nooit ver weg is, maar ook dat de graanhandel Tonnsöns op wandelafstand ligt.

eLlOSbR.jpg

Een overzichtsfoto avec le drone :P 

2YxFLOG.jpg

Een close-up van de "snelwissel", de schuur waar trekkers of machines maximaal 24u in blijven staan;

tI2EN6a.jpg

Net na het maken van deze foto (^^) belde Hendrik Knuppers me, of ik dit weekend 73 ton CCM kon wegbrengen naar Beek. Daar gaat m'n poarneem'n zuchte ik, en belde de jongens in de keet dat ik vanavond niet kwam. In de snelligheid snel even naar Tüddern gereden en daar de Krampe opgehaald, zodat ik morgenochtend 6:30 meteen de eerste ben bij de fabriek :)

vGCFG8Z.jpg

Dat was het weer kerels, vragen/opmerkingen/ideeën/kritiek? Laat deze zeker achter in een reactie, want die worden ten zeerste op prijs gesteld :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

• Maak Nieuw...

Belangrijke Informatie

By using this site, you agree to our Gebruiksvoorwaarden.